SYSTEM MOTYWACJI W NASZYM PRZEDSZKOLU:

W przedszkolu stosowany jest grupowy system motywacji oparty o pozytywne wzmocnienia zachowań dzieci poprzez docenianie, wyróżnianie czy nagradzanie. Wzmocnienia są zawsze sprawą indywidualną, tzn. wzrost częstotliwości występowania określonej reakcji jednej osoby i czynnik, który powoduje ten wzrost, nie muszą być takie same, jak w przypadku innej osoby.

Zasady budowania systemu motywacji:

• nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka,

• stosować wzmocnienia zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,

• przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego,

• unikać nadmiaru wzmocnień,

• dokładne określenie zachowań, które chce się wzmacniać (zmienić),

• nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt,

• zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień.

Grupowy system motywacji to dostosowanie metod oceny do możliwości percepcji dzieci i dynamiki grupy. Za każde pozytywne zachowanie dziecko otrzymuje jeden element, który jest umieszczany w „mierniku”.
Przykłady „mierników”:

• tablica z imionami i nazwiskami dzieci, na której umieszczane są np.  kółeczka w różnych kolorach

• wieża budowana z klocków,

• piłeczki gromadzone w przezroczystej rurze,

• literki układające się w określony napis itp.

Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji:

  1. 1.Nagrody społeczne:

• pochwała bezpośrednia (indywidualna),

• pochwała pośrednia (przed grupą),

• pochwała przed rodzicem,

• pochwała przed dyrektorem,

•darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, np. zwiększając zakres jego samodzielności.

  1. 2.Nagrody rzeczowe:

– zabawa ulubioną zabawką,

– nagroda miesiąca wg zainteresowań dzieci, propozycji rodziców, ofert sponsorów, np.: kolorowanki, książeczki, dyplom, naklejki, medal uznania, drobna zabawka, itp.

ADAPTACJA NOWYCH DZIECI

W przedszkolu opracowany został program wstępnej adaptacji, który opiera się na współpracy przedszkola z rodziną przyszłego wychowanka. Założeniem programu jest:

–  świadome przygotowanie dziecka do życia w warunkach zbiorowego wychowania,
– przygotowanie rodziców do niesienia pomocy własnym dzieciom

w rozwiązywaniu problemów adaptacyjnych,

– pomoc nauczycielom w sprostaniu spełnienia oczekiwań dzieci i rodziców.

            Program wstępnej adaptacji sprzyja rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych gwałtownym rozstaniem z rodziną i brakiem wiedzy o nowym środowisku. Jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa psychicznego w tym trudnym, przełomowym dla dziecka momencie życia.
Cele główne programu:

1. wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa psychicznego,

2. wspomaganie rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną:
w procesie przygotowania dziecka do przedszkola w sferze psychicznej instrumentalnej, w procesie przygotowania samych siebie do psychicznego rozstania z dzieckiem,

3. wspomaganie pracy nauczycieli dzieci najmłodszych.

Godło RP

godlo polski.svg

Kontakt

PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE
im. Króla Maciusia Pierwszego

09-530 Gąbin
al. Jana Pawła II 16

tel. 24 277 10 27

mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przedszkolne akcje

 

 

czyste powietrze wokół nas logo

 

patronaty wspolpraca 04

 

AQF logo nowe ost 1

kubusiowi przyjaciele natury

zdrowy przedszkolak logo

images 1

 

images 5

images 4

images 8

images 9